Άγχος και Διατροφή


Stress

Το άγχος επηρεάζει τη διατροφική συμπεριφορά των ανθρώπων με διαφορετικούς τρόπους.

Στον άνθρωπο δημιουργείται άγχος όταν συμβαίνει κάτι μέσα του ή στο γύρω περιβάλλον  του, το οποίο κλονίζει με διάφορους τρόπους την υπάρχουσα κατάστασή ισορροπίας του οργανισμού του. Τότε το ανθρώπινο σύστημα αναλαμβάνει δράση για να αντιμετωπίσει τον παράγοντα του άγχους και να επιστρέψει στην ισορροπημένη, μη αγχώδη κατάστασή του.

Το άγχος μπορεί να είναι εσωτερικό, όπως η ανησυχία για κάποιο θέμα ή κάποια αναστάτωση κ.α., ή μπορεί να είναι και εξωτερικό, όπως όταν πλησιάζει η ώρα να δώσει κάποιος εξετάσεις,  να δώσει κάποια δημόσια ομιλία, να αντιμετωπίσει διάφορες κοινωνικές περιστάσεις κτλ.


Now Super Cortisol Now Super Cortisol Support – ανακούφιση από τα συμπτώματα που σχετίζονται με το άγχος και την κατάθλιψη

Now Dopa Mucuna 90 caps Now Dopa Mucuna – Αγιουβέρδικό βότανο, τονωτικό του νευρικού συστήματος και βελτίωτικό διάθεσης


Δεδομένου λοιπόν, ότι το άγχος είναι ένα άρρηκτα συνδεδεμένο τμήμα της καθημερινής ζωής του ανθρώπου, ο τρόπος διατροφής ως απάντηση στο άγχος μπορεί να επιδράσει στη γενικότερη κατάσταση του σωματικού βάρους αλλά και της υγείας.

FOOD

Όταν ο άνθρωπος βρίσκεται να απειλείται σε κάποια κατάσταση της ζωής του, το σώμα αυτόματα ενεργοποιεί μηχανισμούς αντίδρασης ως απάντηση και με ένα ξέσπασμα αδρεναλίνης οδηγεί το αίμα στον εγκέφαλο, την καρδιά και τους μυς και μακριά από το πεπτικό σύστημα, ως προετοιμασία για πάλη ή τρέξιμο. Αυτός ο τρόπος αντίδρασης θεωρείται ότι παρουσιάζεται ακόμα και όταν η απειλή ή ο παράγοντας άγχους είναι ψυχολογικός ή συναισθηματικός και όχι σωματικός. Αυτή η κατάσταση αφύπνισης όμως, θα έπρεπε να καθιστά τους ανθρώπους ανίκανους να φάνε ή να τους κάνει να νιώθουν άρρωστοι. Ωστόσο, έχει διαπιστωθεί ότι για μερικούς ανθρώπους το άγχος είναι μια σημαντική ώθηση προς το φαγητό και αντί να τρώνε λιγότερο όταν αγχώνονται, τρώνε πολύ περισσότερο.

Τα άτομα που βρίσκονται σε δίαιτα τείνουν να τρώνε περισσότερο όταν αγχώνονται

Πολλοί άνθρωποι στις μέρες μας ακολουθούν δίαιτες αδυνατίσματος ή προσπαθούν να ελέγξουν το βάρος τους. Με λίγα λόγια, μαθαίνουν να περιορίζουν το φαγητό τους με διάφορους τρόπους. Οι μελέτες έχουν δείξει επανειλημμένα ότι οι αυτοί που περιορίζουν τη τροφή τους τείνουν να τρώνε περισσότερο ως απάντηση στο άγχος, ενώ οι «μη-περιοριστικοί τύποι» τείνουν να τρώνε λιγότερο όταν είναι αγχωμένοι.


Now Mood SupportNOW Mood Support – Φόρμουλα υποστήριξης νευρικού συστήματος και θετικής διάθεσης


Όταν οι άνθρωποι κάνουν δίαιτα ξοδεύουν τόσο πολλή ενέργεια στον έλεγχο της βιολογίας τους, ώστε οι πόροι που απομένουν είναι περιορισμένοι για να αντιμετωπίσουν τις καθημερινές δυσκολίες. Έτσι, όταν αγχώνονται, χάνουν τον έλεγχο, και εάν υπάρχουν διαθέσιμα τρόφιμα, θα τα φάνε ως μια μορφή αντίδρασης/ξεσπάσματος του οργανισμού τους όπως περιγράφηκε παραπάνω.

Άγχος λόγω εργασίας και πώς επηρεάζει τη διατροφή μας

Eating at Desk

Σύμφωνα με μία μελέτη που έχει δημοσιευτεί σε γνωστό περιοδικό, άτομα που δουλεύουν πολλές ώρες είναι πιο πιθανό να καταναλώσουν κάποιο σνακ ή κάποιο είδος γλυκίσματος όταν βρίσκονται σε κατάσταση στρες ή πίεσης γενικότερα λόγω της εργασίας τους. Τα περισσότερα άτομα, όταν ερωτήθηκαν, απάντησαν και συνειδητοποίησαν συγχρόνως, πως δεν πεινούσαν καν εκείνη τη δεδομένη στιγμή όταν κατανάλωναν το σνακ, αλλά έτρωγαν απλά για να αισθανθούν καλύτερα. Το φαινόμενο αυτό είναι γνωστό ως “συναισθηματική κατανάλωση” τροφής».

Συμπέρασμα

Diet Choice

Πρόσφατη μελέτη, μεγάλης κλίμακας, στη Φινλανδία διαπίστωσε ότι ο δείκτης μάζας σώματος ήταν υψηλότερος στα άτομα τα οποία τρώνε από άγχος, καθώς και το γεγονός ότι είχαν την τάση να τρώνε περισσότερα “junk food” τρόφιμα όπως λουκάνικα, χάμπουργκερ, σοκολάτες και πίτσα σε σύγκριση με τους υπόλοιπους. Άρα, τα άτομα που καταναλώνουν τροφή όταν βρίσκονται σε αγχωτική ή αρνητική διάθεση έχουν την τάση να κάνουν ανθυγιεινές επιλογές.

Αυτό μπορεί κανείς να το καταλάβει πολύ απλά με το να σκεφτεί πως αντιδρά διατροφικά όταν είναι πιεσμένος και τι προτιμά να φάει, ένα μήλο πχ ή ένα cupcake; Οι 9 στους 10 θα απαντήσουν πως προτιμούν φυσικά το δεύτερο και σε αυτό υπάρχει εξήγηση. Η κατανάλωση τροφίμων που είναι πλούσια σε υδατάνθρακες σχετίζεται με αύξηση της σεροτονίνης στον εγκέφαλο. Η σεροτονίνη είναι νευροδιαβιβαστής στο κεντρικό νευρικό σύστημα που προάγει την καλή ψυχική διάθεση.


Now Ashwagandha Extract 450 mg - 90 Vcaps Now Ashwagandha Extract – Φυτικό βότανο που δρα κατά του άγχους και της κατάθλιψης


Οι σύνθετοι υδατάνθρακες όμως όπως είναι το άμυλο, τα δημητριακά ολικής αλέσεως κ.α. είναι βραδείας απορρόφησης και αργούν να δράσουν στον οργανισμό. Έτσι, όταν ο ανθρώπινος οργανισμός βρίσκεται σε αρνητική διάθεση ή σύγχυση, απαιτεί να καταναλώσει απλούς υδατάνθρακες, απλών σακχάρων, όπως πχ η γλυκόζη που είναι απλός υδατάνθρακας και απορροφάται πιο εύκολα και γρήγορα και έτσι προάγει την καλή διάθεση άμεσα.

Woman kick

Μπορεί όμως ο οργανισμός να αντιδρά έτσι γιατί έχει την ανάγκη να αισθανθεί καλύτερα πιο γρήγορα, το κακό όμως αυτής της ανάγκης είναι πως απλοί υδατάνθρακες τέτοιου τύπου βρίσκονται συνήθως σε τροφές που παχαίνουν (πχ γλυκά) και επίσης προσδίδουν άμεσα ενέργεια στο σώμα, η οποία αν δεν καταναλωθεί επίσης άμεσα (πχ με γυμναστική), αποθηκεύεται στο σώμα ως λίπος.


Now Phase 2 Now Phase 2® – Ειδική φόρμουλα που δεσμεύει φυσικά το άμυλο και τους υδατάνθρακες των τροφών


Οι άνθρωποι που τρώνε όταν είναι πεινασμένοι και σταματούν όταν νιώθουν πλήρεις, είναι συντονισμένοι με τα βιολογικά σήματά τους. Πρόκειται για ανθρώπους που δεν έχουν όρεξη για φαγητό όταν αγχώνονται. Όσοι αγνοούν τα βιολογικά σήματά τους, πρέπει να γνωρίζουν τις συναισθηματικές και ψυχολογικές ωθήσεις που τους οδηγούν κατευθείαν στο ψυγείο – και να βρουν τακτικές αντιστροφής αυτής της κατάστασης.

Η απάντηση στο άγχος υπογραμμίζει τη σημαντικότητα αυτών των προσεγγίσεων στον έλεγχο βάρους, οι οποίες μειώνουν τον διαιτητικό περιορισμό και δίνουν έμφαση στην υψηλή πρόσληψη φρούτων και λαχανικών, που είναι χαμηλά σε θερμίδες και πλούσια σε θρεπτικά συστατικά. Αυτά τα τρόφιμα έχουν τη δυνατότητα να αραιώσουν το θερμιδικό φορτίο στα επεισόδια αδηφαγίας.


Now fruits and greens Now Fruit & Greens Phytofoods – Συμπλήρωμα διατροφής σε σκόνη με 37 υπερτροφές, λαχανικά και φρούτα


 


Πηγές:

The European Food Information Council

iatronet.gr

medlook.net

vita.gr

Leave a comment

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *